Saturday, January 15, 2011

Muslim dan gereja di Iskandariah

Tahun baru digegarkan dengan siri pengeboman diluar gereja Sidi Birsh, Iskandariah, Mesir. Seramai 23 orang terbunuh manakala sebilangan besar cedera parah. Antara Pemimpin Koptik seperti Paus Koptik Shenouda III secara jelas mengelakkan dari menuduh perilakunya dari kalangan umat Islam.

Secara logiknya, penyiasatan masih lagi dijalankan. Dan tiada siapa yang perlu dipersalahkan. Namun tuduhan-tuduhan melibatkan agama tersebar dengan pantas sekali. Ramai yang menyalahkan perbuatan ini melibatkan muslim Mesir sepertimana siri pengeboman keatas Menara Berkembar pada 9/11. Walaubagaimanapun, Pemimpin Koptik tidak mahu memburukkan ketegangan dengan Muslim Mesir yang dikenali sebagai majoriti penduduk sekitar laut dominan.

Presiden Mesir, Hosni Mubarak secara sepontan membuat kenyataan serangan itu adalah daripada pihak asing. Beliau juga memilih untuk tidak menjadikan Muslim Mesir sebagai pihak bertanggungjawab.

Mufti Lubnan, Sheikh Muhammad Rashid Qabbani menyatakan,"Serangan ini bukanlah berbentuk peribadi Mesir, akan tetapi adalah satu tindakan jenayah Zionis yang ingin menaburkan kebencian agama antara Islam dan kristian Koptik".

Jurucakap Persatuan Bar Mesir pula berkata,"Kejadian ini mempunyai kaitan dengan Mossad (agensi elit Israel)".

Wakil dari Ikhwanul Muslimin Mesir, Munim Abu al Fattouh Abdel pula menyatakan,"Ini tidak berkait langsung dengan rakyat Mesir. Mungkin ia adalah perbuatan Mosssad atau individu tertentu yang berminat untuk mensabotaj Mesir".

Allah telah berfirman didalam surah Al-Baqarah yang bermaksud:
"Yahudi dan Nasrani tidak akan sesekali redha sehingga kamu mengikuti jalan-jalan mereka..."

Kita sebagai umat Islam mestilah mengambil iktibar dan pengajaran daripada peristiwa-peristiwa yang telah dirancang rapi untuk menghancurkan umat islam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...